Restauratieve yoga

Restauratieve yoga is yoga voor iedereen die op zoek is naar rust, vertraging, verstilling en ontspanning.
Je zou het kunnen beschouwen als een mini-vakantie voor jezelf. Als je op vakantie gaat neem je van alles mee om het jezelf zo aangenaam mogelijk te maken. En dát is nou juist het specifieke van restauratieve yoga; Dat je gebruik maakt van zoveel ondersteuning als je lichaam nodig heeft. Ondersteuning in de zin van warmte middels een deken, steun middels bolsters en zachtheid door middel van kussens. Wát er ook maar nodig is om het jezelf zo aangenaam mogelijk te maken. Deze aanloop naar de houding, jezelf goed installeren is van onschatbare waarde en een essentieel onderdeel van restauratieve yoga. Want alleen dan kun je diep zinken in de houding, die tussen de 8-20 minuten, onder begeleiding, zal worden aangehouden.
In een ontspannen sfeer, na een eerste inkeer vatten we afwisselende houdingen aan.

Een aantal zondagen per jaar kun je jezelf trakteren op deze mini-vakantie. Ik heb speciaal gekozen voor een zondag omdat deze dag van oudsher een RUST-dag is. Niks moet en alles mag. Er is geen sprake van goed of fout. Je wordt aangemoedigd te onderzoeken en ontdekken wat je nodig hebt.
Op 22-12 / 16-02 / 05-04, van 10:30-12:45u is er plek om ruimte binnenin jezelf te laten ontstaan.

Tijdens de zachte yoga lessen kun je een aantal keer per jaar ook al profiteren van deze bijzonder herstellende vorm van yoga. Op maandag 23-09 / 21-10 / 18-11 / 09-12 kun je van 20:30-21:30 je helemaal onderdompelen, ontspannen en herstellen.

Effecten

Naamloos-1

Ontspanning

Restauratieve yoga helpt je lichaam fysiek en mentaal te ontspannen. Het komen tot ontspanning heeft tijd nodig. Tijd om tot jezelf te komen. Tijd om weer te voelen en om vandaaruit los te kunnen laten. De aandacht verschuift zo van het alsmaar indrukken van het gaspedaal (stress) naar balans terug vinden door ook je rempedaal (ontspanning/herstel) weer te activeren. Zo komt heel je wezen, in plaats van alsmaar te doen, in een toestand van ZIJN, overgave en ontspanning.
Naamloos-1

Brengt autonome zenuwstelsel in balans

Het autonome zenuwstelsel wordt op een milde wijze weer geactiveerd. Hoe? Heel simpel, door te vertragen en te verstillen, aandachtig te zijn in het moment, creëer je ruimte. Noodzakelijke ruimte als tegenwicht in drukte, stress, spanning en overprikkeling. We weten soms haast niet meer wat het is om rust en stilte te ervaren. De totale ontspanning die dan mag ontstaan moedigt je lichaam aan zijn natuurlijke balans te herstellen. Door het herstellen kan langzaam aan je batterij weer worden opgeladen.
Naamloos-1

balanceert hormoonwerking

De werking van hormonen is complex. Zonder dat je het beseft is je lichaam samen met al haar complexe processen, waaronder de hormonen, constant op zoek naar balans, homeostase genaamd. Als we uit balans zijn compenseert ons lichaam die dysbalans door hormonen af te scheiden. Het lichaam is sterk en kan voor een hele periode compenseren. Maar als we voor langere tijd onder continue druk en stress staan raakt het lichaam uitgeput. Het wordt steeds lastiger om de balans te behouden. Dit resulteert uiteindelijk in tal van klachten zoals slaapproblemen, eetproblemen, libidoverlies, moeheid, prikkelbaarheid en zo meer. Door terug de balans te herstellen tussen spanning en ontspanning kan je lichaam langzaamaan aan opbouw en aan herstellen. Dit vraagt veel tijd. Als je je bedenk je dat je vaak ook al lange tijd roofbouw op je lichaam hebt gepleegd is het logisch dat deze opbouw niet van het ene op het andere moment is opgelost. Vaak is meer nodig dan alleen hertellen in rust en vraagt het bewust kijken naar je leefwijze aandacht.
Naamloos-1

verbeterd en verdiept je slaap

Van zodra er weer meer balans in je lichaam, geest en mind zijn en de herstelprocessen weer zijn geactiveerd kan het zomaar zijn dat je op een nacht merkt dat je weer hebt doorgeslapen. Al de voornoemde punten dragen bij aan het uiteindelijk beter slapen.
Naamloos-1

Minder angst, frustratie en verslavingen

Als je gestrest bent is je lichaam in een staat van paraatheid. Vergelijk het met hoe we als mens in de oertijd paraat moesten zijn om ons leven veilig te stellen. Bijvoorbeeld als we een tijger tegen zouden komen. Deze primitieve reactie om te overleven, d.m.v. vechten/vluchten/bevriezen, zit nog diep in ons geworteld. In onze tijd hebben een overvolle agenda, veel willen in weinig tijd, alles perfect willen doen, elk minuutje tijd zinvol besteed de plek ingenomen van de tijger. Niksen is not done en zo stellen we onszelf, zonder dat we dat bewust door hebben, continu bloot aan onze "overlevingsmodus". Stress maakt dat we meer alert zijn. Er is niks mis met een beetje gezonde stress. Maar als je teveel stress ervaart vernauwt je blikveld en heb je sneller last van angstige gevoelens, je gefrustreerd voelen. Om te compenseren zoeken mensen afleiding in eten, drinken, roken, overmatig bewegen en zo loert een verslaving om de hoek. Is er minder stress dan zal er uiteindelijk ook minder behoefte zijn om je energielevel op te krikken met oppeppende middelen en andere gewoonten en leer je weer in contact te komen met je gevoel. Restauratieve yoga kan een bijdrage leveren en het verminderen van de stress en daardoor het verminderen van angst, frustratie en verslavingen.